Budowa trasy S14, pozycja Polski w Unii Europejskiej czy przyszłość tramwaju podmiejskiego, to niektóre z tematów poruszanych podczas piątkowego spotkania Wiceprzewodniczącego Parlamentu Europejskiego, prof. Bogusława Liberadzkiego, z mieszkańcami Zgierza i powiatu zgierskiego.
Spotkanie pod nazwą "Znaczenie trasy S14 dla Zgierza i regionu łódzkiego" odbyło się w piątek, 3 listopada, w Miejsko-Powiatowej Bibliotece Publicznej w Zgierzu, a jego organizatorem był zgierski Sojusz Lewicy Demokratycznej.
Prof. Bogusław Liberadzki, minister transportu i gospodarki morskiej w rządzie Leszka Millera, zapewniał licznie zgromadzonych uczestników, że trasa S14 jest istotną inwestycją nie tylko z punktu widzenia mieszkańców Zgierza, ale stanowi także ważny element krajowej i europejskiej sieci drogowej. Podkreślał również, że obwodnica jest niezbędna choćby po to, by wyprowadzić ruch tranzytowy ze Zgierza, co znacząco poprawi poziom życia mieszkańców, borykających się dziś z wielkimi ciężarówkami na wąskich ulicach miasta, których rury wydechowe nierzadko wychodzą wprost w okna mieszkań położonych praktycznie przy samej ulicy.
Zdaniem profesora dotychczas planowany koszt budowy obwodnicy, rzędu 15 mln euro za 1 km, jest zatrważająco wysoki, zwłaszcza że w Niemczech koszty te kształtują się na poziomie 12 mln euro za 1 km. Były minister, a dziś europarlamentarzysta SLD przyznał, że zmniejszenie liczby węzłów na trasie to dobra decyzja.
Jednak budowa trasy S14 nie była jedynym tematem piątkowego spotkania. Prof. Bogusław Liberadzki mówił także o pozycji Polski w Unii Europejskiej, wskazywał korzyści płynące z członkostwa naszego kraju w Unii i zagrożenia jakie niesie ze sobą potencjalny Polexit.
W swym wystąpieniu Wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego mówił także o tramwaju podmiejskim, wskazując na korzyści z istniejącego dziś połączenia Łódź-Zgierz-Ozorków i opowiadając się za jego utrzymaniem i modernizacją, dzięki której stać się może szybkim, wygodnym i ekologicznym środkiem transportu. Zdanie profesora potwierdziła jedna z uczestniczek spotkania, przypominając, że likwidacja tramwaju łączącego Łódź i Aleksandrów Łódzki przyczyniła się do zwiększenia korków na trasie do Łodzi.
Podczas spotkania padły także pytania o opinię prof. Bogusława Liberadzkiego na temat planowanej budowy Centralnego Portu Lotniczego, czy braku jedności wśród państw Grupy Wyszehradzkiej w sprawie pracowników delegowanych. Dzięki szerokiej wiedzy i doświadczeniu prof. Bogusława Liberadzkiego wszystkie poruszane kwestie zostały szczegółowo i profesjonalnie przybliżone uczestnikom piątkowego spotkania.